مثبت نگری=سلامتی

مثبت نگری یعنی داشتن آرامش،جمع گرا بودن،دوست داشته شدن،موفق بودن

مثبت نگری=سلامتی

مثبت نگری یعنی داشتن آرامش،جمع گرا بودن،دوست داشته شدن،موفق بودن

راه‌های موثربرای ‌کاهش علائم یائسگی


یائسگی بخش طبیعی و اجتناب‌ناپذیر زندگی زنان است و بیماری محسوب نمی‌شود

بلکه گذار از دوره جوانی به دوره میانسالی است و تنها با آگاهی از ویژگی‌های خاص این دوران است که می‌توان با منطقی‌ترین شیوه‌ها با مسائل و مشکلات این دوره روبه‌رو شد و شدت آنها را کاهش داد.

دکتر زهرا چایچیان ، متخصص زنان و زایمان از روش‌های موثر در کاهش علائم این دوره سخن گفته است. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگوست.

یائسگی معمولا در سنین بین 45 تا 55 سال اتفاق می‌افتد و مرحله‌ای است که طی آن چرخه عملکرد تخمدان‌ها به پایان می‌رسد و هورمون‌های استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان ترشح می‌شوند، بشدت کاهش می‌یابد. دوره یائسگی با اتمام دوره‌های ماهیانه به مدت 12 ماه مشخص می‌شود. اما با این وجود علائم جسمانی و روانی یائسگی ممکن است باعث اختلال در خواب و کاهش انرژی و احساس غم و ناراحتی شود.

علائم و نشانه‌های یائسگی در زنان متفاوت است اما گرگرفتگی، قاعدگی نامنظم، اختلالات خواب و تعرق شبانه و خشکی مخاط واژن از علائم اصلی آن به شمار می رود.احساس گرگرفتگی ناگهانی و شدید است و سبب بروز اختلالات خواب در خانم‌ها می‌شود. گاهی اوقات گرگرفتگی همراه با تپش قلب می‌شود و اختلال خواب را شدت می‌بخشد.

یائسگی عوارضی را ایجاد می‌کند که شامل پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی است. پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی افزایش می‌یابد و باعث نازک و ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. علت آن کاهش شدید هورمون استروژن تخمدان است و باعث می‌شود در سال‌های اول پس از یائسگی، تراکم استخوان بشدت کاهش یابد.

گاهی اوقات پوکی استخوان سبب بروز شکستگی‌های شدید در زنان بخصوص در ناحیه لگن، مچ دست و مهره‌ها می‌شود و همچنین با کاهش ترشح استروژن از تخمدان‌ها بیماری قلبی ـ عروقی در زنان افزایش می‌یابد و کلسترول بد خون و فشار خون را در آنها بالا می برد. بی‌اختیاری ادرار نیز یکی از عوارض این دوران است. انجام دادن ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات مربوط و گاهی اوقات مصرف داروهای موضعی با تجویز پزشک در درمان این عارضه کمک‌کننده است.
همچنین احتمال افزایش وزن در این دوران وجود دارد، به همین علت توصیه می‌شود خانم‌ها 200 تا 400 کالری در روز کمتر غذا مصرف کنند و میزان ورزش و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند تا از بروز این عارضه جلوگیری کنند. ورزش کردن نیز در کاهش گرگرفتگی موثر است.


منبع : Jamejamonline.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد